Facebook – stykkevis og delt

Publisert: 14. Jun, 2016. Per Olav Asplund

blurry_facebook2

Facebook lever sitt eget liv.

Facebook gir deg langt fra den informasjonen du tror du får. Og du får heller ikke frem det du tror du når frem med. La oss se nærmere på dette.

Jo flere «venner» du har på Facebook, jo mer markant vil du miste kontakten med dem som virkelig betyr noe for deg.

En ny studie fastslår er det er umulig å ha flere enn 150 «ekte» venner på sosiale medier. Ifølge denne studien, som ble presentert i tidsskriftet Royal Society Open Science, gjør begrensninger i hjernekapasitet og fritid det umulig å pleie flere enn 150 vennskap på Facebook. Men selv dette antallet kan være umulig å “røkte.”

Dessuten, det er ikke bare som mottaker av FB-meldinger du har et problem. Det er også viktig å være klar over at mange av dine Facebook “venner” aldri vil komme til å se posteringene dine. Alt avhengig av hva slags type melding du legger ut, er det sannsynlig at færre enn 16 % av dem vil se det du har publisert den dagen du la det ut.

…begrensninger i hjernekapasitet og fritid gjør det umulig å pleie flere enn 150 vennskap på Facebook

Husk at de fleste av vennene dine også har et stort antall “venner.” På deres News Feed kan det derfor til enhver tid dukke opp i gjennomsnitt 600 – 1.200 historier fra mennesker og sider som de følger, og som venter på å bli sett. Siden den gjennomsnittlige personen ikke har tid til å lese gjennom alle disse innleggene, prioriterer Facebook’s algoritme disse historiene for så å vise brukerne hva de (Facebook) mener de mest sannsynlig vil være interessert i.

FB_heartDet er altså helt vanlig at hverken du eller de fleste av vennene dine ikke ser de fleste postene. En slik begrensing vil selvsagt ha konsekvenser, dersom du ønsker å publisere noe viktig – eller dersom du har behov for å følge bedre med.

Dette kan du gjøre for å bli sett

Dersom du vil at flere skal se innleggene dine, må du få leserne til å engasjere seg (som f.eks. å få dem til å kommentere, like og/eller dele). Disse aktivitetene bidrar i sin tur (gradvis) til å endre Facebook’s adferd – og til slutt øke eksponeringen av dine poster. Du bør derfor kontinuerlig publisere som en tretrinns rakett:

  1. Legge inn tekst og bilde
  2. Skap aktivitet (dialog) rundt dette innlegget, og
  3. Utnytt (lenke) til andre innlegg og sider

Men dette gir heller ikke noen umiddelbar effekt. Det tar lang tid før disse trinnene gjør seg gjeldene.

Det er nettopp her, med denne mangelen, at mange mislykkes med kommunikasjon på Facebook . De når dessverre ikke ut til alle «vennene.»

VIKTIG! Meldinger av typen “Hei alle sammen!” eller “Les dette alle sammen!” vil kun bli sett av noen få. Det antallet lesere du faktisk når ut til, vil imidlertid øke noe over tid, og til slutt kanskje komme opp i 30 – 34%. Men dette tar tid, slik at denne type hurtigvarslinger med ønske om raske reaksjon får liten effekt.

Dette kan du gjøre for å kunne følge bedre med

I og med også du er rammet av den samme begrensingen som «vennene» dine, bør du gjøre noe for å sikre at du fanger opp posteringene fra de vennene og sidene du anser som viktige for deg.

Løsningen ligger i å opprette lister – og så plassere disse godt synlig i menyen til venstre. Se under:

Facebook


Som det fremgår av skjermbildet over, vi du lett kunne se om viktige Sider eller “Venner” (eller grupper av venner) har lagt ut noe. Du kan da velge å bare se nærmere på disse.

Dette med lister er selvsagt godt kjent hos de fleste Facebook-brukere. Det som imidlertid er mindre kjent er at disse kan settes opp i en godt synlig menykolonne.

Les mer her om hvordan du oppretter og organiserer lister.